Az 1872-ben alapított Győr - Sopron - Ebenfurti Vasút a saját tulajdonú Győr - Ebenfurti vonal mellett a külön részvénytársaságként működő Fertővidéki HÉV vonalát is üzemelti Fertőszentmiklós és Neusiedler an See állomások között. Évi forgalma / 6 mill. elegytonna árú és 5,1 mill. utas / elérte kapacitásának határát. A forgalom növekedésére csak újabb vonalhálózat igénybevételével volt esély. Ennek érdekében 2001-ben az Ágfalva - Sopron - Szombathely, 2006-ban pedig a Szombathely - Körmend - Szentgotthárd vasútvonal üzemeltetését vállalta fel az államtól a Vasúttársaság, mellyel az É - D-i forgalom megszerzését tűzte ki célul.
Mindkét átvett vonal gyenge műszaki állapotban volt, jelentősebb felújítást, korszerüsítést évtizedek óta nem végeztek e vonalakon. A Sopron - Szombathely közötti szakaszon a villamosítással és a pálya kisebb megerősítésével, a Szombathely - Szentgotthárdi vonalon pedig intenzív fenntartási tevékenységgel sikerült a pályán lévő sebességkorlátozásokat felszámolni, és egy viszonylag egyenletes, 60/ 80 km/h sebességgel a forgalmat fenntartani. A tervezett É - D-i forgalom e pályára tereléséhez azonban jelentősebb beavatkozásokra van szükség.
A fejlesztés előkészítésének jelentősebb lépései:
- A 2008 – 2020 közötti Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégiában az Európai TEN hálózat része lett / 1692/96/ EC döntés
- Magyarország Közlekedési Operatív Programjában az EU Kohéziós alap 2007 – 2013 között megvalósuló terveiben szerepel
- Kormánydöntés 2008 dec.-ben a támogatásról, ill. az EU-hoz való továbbításról
- Az EU döntés 2009-ben történt meg – ez az első elfogadott vasúti projekt a 2007 – 2013 időszakra az egész Unión belül
A projekt tervezett költsége 50 Mrd Ft, melyből az alábbiak valósulnak meg:
- Sopron – Szombathely vasútvonal korszerűsítésének befejezése
- Szombathely – Szentgotthárd vasútvonal tejes rekonstrukciója
- Sopron Kőszegi úti keresztezésben aluljáró építése
- Szombathely Csaba utcai keresztezésben közúti felüljáró és gyalogos-kerékpáros aluljáró építése
- 4 db motorvonat beszerzése
Szombathely város szempontjából a felsoroltak közül a legjelentősebb a Csaba utcai különszintű keresztezés építése.
A keresztezés problémája a várost már évek óta foglalkozatta, tanulmánytervek is készültek több variációban, mígnem minisztériumi döntés alapján a vasútfejlesztési projekttel együtt jóváhagyásra került. Az engedélyezési terveket helyi tervezők gyorsított ütemben készítették, az eljárás lefolytatását segítették a hatóságok is. Az engedélyt követően kiviteli tervek születtek, ezek alapján írták ki a kivitelezés közbeszerzési eljárását. A kivitelező kiválasztása és a szerződéskötés megtörtént. Az építés akadálymentesítési munkái már korábban elkészültek. Jelenleg az útügyi engedélyező hatóság és az egyik közeli ingatlan tulajdonosa közti jogvita miatt nem indulhat az építkezés. Remélhetőleg az akadályok rövidesen elhárulnak és megkezdődhet a kivitelezés.
A keresztezésben felüljáró épül a közúti járművek számára, a gyalogosok és a kerékpárosok aluljárón keresztezik a vasutat, a GYSEV szentgotthárdi vonalán kívül a nagykanizsai és a konténerterminált kiszolgáló vágányokat. A műtárgy jelentősen megkönnyíti a város közlekedési helyzetét, alternatívát kínálva a forgalom számára a túlterhelt Zanati út helyett. Ezáltal a belváros forgalmi terhelése is kisebb lesz.
Projekt végső befejezési határideje 2012. 12. 31. A vonali beruházások elkészültek, a hátralévő jelentős feladatok: a két városi műtárgy megépítése és az új motorvonatok beszerzése.